Veebi kasutatavus tktk.ee veebilehe näitel

Sel nädalal võtan luubi alla Tallinna Tehnikakõrgkooli veebilehe kasutatavuse. Täpsemalt proovin analüüsida kahe ajajärku kuuluvat veebilehte - üks, milles mina olin projektijuht, ja teine, mis eelnes mulle antud veebilehe uuendamise ülesannet. Projekti täitmisel pidin arvestama ka sellega, et veebileht ei ole ainult tudengitele ega sisseastujale suunatud, vaid ka kooli koostööpartneritele kontaktide saamiseks ning kõrgkooli enda töötajatele. Viimased sellepärast, et nemad pidid sisu haldama ehk nende jaoks oli veebileht kui tööriist ja visiitkaart, mida pidi pidevalt uuendama.

Veebilehtede kasutatavuse analüüsimisel proovin hinnata 10-palli süsteemis vastavalt Jakob Nielsen-i kasutatavuse viiekomponendiga - õpitavus, tõhusus, meeldejäävus, vead, rahulolu[1]. Kasutajaks pean siin kahte inimgruppi - tudengid ja kõrgkooli töötajad.

Pilt 1. www.tktk.ee veebileht enne

Pildil 1 nähtuv ja veebiarhiivist (2008-2014) leitav veebileht põhineb ForteCMS sisuhaldustarkvaral. Tol ajal ehitas ja hooldas firma Bestit OÜ. Iseenesest disaini kohapealt võis tol ajal rahul olla - valgel taustal must kiri; ülal vasakul päises kooli logo. Mainiksin, et päises valgel alal ja keskel all hallis kastis olid Flash animatsioonide piirkonnad. Esileht kõigile osapooltele täidetud oluliste viidetega. Sisuhaldusega tegelesid kommunikatsioonispetsialist, teaduskonna sekretärid ja IT-juht. 

Õpitavus (4p). Tudeng või koostööpartner leiaks ilmselgelt suurema vaevata lihtsama info üles. Esilehel on ilmselgelt nähtav mitu menüüd, mis mingil määral isegi dubleeritud (nt Sisseastujale). Kuid kui sügavuti minna või otsingut kasutada, siis võib päris kergesti ära eksida. Näiteks sel veebilehel puudus rubriik või viide tunniplaanid. Samuti töötajad pidid eraldi URL-ilt sisuhaldustarkvarasse sisse logima ehk sisselogimislink puudus esilehelt. Kuna sisuhaldustarkvara oli struktuurilt ja väljanägemiselt teistsugune kui veebileht ise, siis pidi veidi rohkem tudeerima kuidas leht ülesehitatud oli. 

Tõhusus (3p). Ei olnud väga tõhus - puudusid breadcrumb navigeerimisriba; veebi URL ei viidanud sisule, vaid oli suuresti sellised: index.php?pageID=3465161.

Meeldejäävus (2p). Lehte kasutati laialdaselt, et saada jooksvat infot. Küll aga kui kasutada otsingut, siis sellest väga palju kasu polnud, kuna võis näiteks ekslikult vale teaduskonna õppeinfole ligi pääseda, mis ei puudutanud konkreetset tudengit üldse. Tihedam kasutaja suutis klikid linkidele omale "lihasmällu" salvestada.

Vead (4p). ForteCMS oli küll oma struktuurilt lihtne, siis suurele veebilehe mõistes mitte nii lihtne. Puudus piisav paindlikkus. 

Rahulolu (2p). Ajapikku olid tudengid ja ka töötajad rahulolematud kodulehega. Küll eksiti ära, leiti endale mitte sobiv või aegunud info. 

Pilt 2. www.tktk.ee leht pärast

Pildil 2 nähtuv ja veebiarhiivist (2014-2022) leitav veebileht põhineb WordPress sisuhaldustarkvaral. Veebilehe ehitas firma ADM INTERACTIVE OÜ. Kooli brändi uuendamisega uuendati ka koduleht.  Tol hetkel olid nutitelefonid ja tahvelarvutid populaarsemaks muutunud ning sel hetkel keskenduti ka kohanevale lehe kuvale (reponsive layout). Sisuhaldusega tegelesid nüüdsest sisu eest vastutavad töötajad - turundus ja kommunikatsiooniosakond, õppeosakond, rahvusvahelised suhted, keskuste juhid (raamatukogu, kehakultuurikeskus, humanitaar- ja reaalainete keskus jne) ja rektori abi.  

Õpitavus (6p). Kuna veebileht sai struktureeritud kooli kliendibaasi arvestades (sisseastuja, üliõpilane, ettevõtja, täiendõpilased), siis menüüd toetavad ja suunavad veebilehe külastajaid õigele infokillule paremini.

Tõhusus (6p). Igal sisulehel on navigeerimisriba ning veebilehtede URL-id väljendasid konkreetsemalt info asukohta nt tktk.ee/kontaktid; tktk.ee/uliopilasele/tunniplaanid. URL-ide kopeerimisel kuhugi e-maili andis samuti väheke kindlama ja turvalisema tunde.

Meeldejäävus (7p). Kuna aadressid olid arusaadavamalt kirjeldatud, duplikatsioone veebilehtedest polnud, samale infole pääses ligi erinevast küljest (pea- ja jaluse menüüst, otsingumootor jne). Otsingumootorist oli ka leitavad kontaktid.

Vead (7p). Vigu ikka tekkis ja leidus. Peamiselt tekkisid arusaamatused sisuhalduse või sisuhaldusetarkvara nüanssidest - WordPress võimaldab erinevaid pistikprogramme installida ja lihtsasti kasutusse võtta, siis iga pistikprogramm võib mõjuda erinevalt - kas kasutajale on lihtne või on liiga paindlik, et rohkem IT-teadlik inimene peab sekkuma.  

Rahulolu (6p). Rahulolu veebilehega tõusis. Eks (n)urinaid oli ikka kuulda. Need said rohkem kas kasutaja koolitamisega lahendatud või arendusse antud. Teatav rahulolematus tekkis nutitelefoni kasutajatega - mõned disain elemendid kadusid suurematel tahvelarvutitel; tunniplaanid olid siiski viidatud PDF-idele.

[1] https://eu.landisgyr.com/better-tech/usability-is-a-key-element-of-user-experience


Kommentaarid

Populaarsed postitused