Kunagised ja uued kombed

Interneti algusaegadel, kui see polnud veel laiatarbijaskonnale kättesaadav, ei arvatud, et internetis või internetiga võiks inimesed omavahel suhtlema panna, veel vähem mitme inimesega koosolekuid pidama panna. 

Tänases ajaveebiartiklis tooksin välja mõned kombed, mis olid enne ja pärast internetti.

Enne internetti suhtlesid inimesed peamiselt kas silmast-silma või telefonitsi. Telefon leiutati 1876. aastal [1], mis tõi inimesi pikkadelt distantsidelt kättesaadavamaks. Kuigi lihtne oli võtta toru ja mingi numbri suunas teele saata kutsung, pidid siiski mõtlema kas inimene, kellele helistad, on kodus, tööl või kuskil mujal. Ega sel ajal (enne 1980-ndaid) mobiiltelefone polnud, rääkimata nutitelefonidest, mis tänapäeval kõigil taskus on. Vähe sellest, kena komme oli enne toru ära panekut öelda ka kuhu sa järgmisena lähed või viibid, sest mine sa tea, võib-olla teine helistaja soovib sulle uuesti helistada[3]. 

Pilt 1. 1900-ndate naljapilt arusaamast mobiilsest telefonist [6]

Telefonitsi helistamisel kehtisid etiketireeglid:  

  • hoia toru suu juures, et vastaspool kuuleks sind puhtalt ja selgelt 
    • meestel võiks siiski habe aetud olla, sest habe võib sattuda mikrofoni teele ja teha häirivaid helisid
  • ära karju torusse. Räägi nagu telefonipartner oleks sinuga samas toas.
  • kuigi sa ei näe vastaspoolt, ole sama viisakas kõnes nagu sa oleks tema kõrval ja näeksid teda.
  • pane toru hargile vaikselt, mitte hooga ega visates - kõnepartner võib jääda sellest ootamatust lahmimisest kurdiks. Mõistlik on koos toru ära panna, vahetades omavahel viisakusi: "Head aega!", "Kuulmiseni", "Nägemiseni". [4][5]
Nüüd 2022. aastal on aga tehnika arenenud - praktiliselt kõigil on taskutes mobiil- või nutitelefon. Kõik kel on natukenegi informatsiooni teise inimese kontaktandmete kohta - kas telefonis endas telefoniraamat, internetilehtedel kättesaadavad kontaktandmed või ole lihtsalt tubli ja oska internetis Google-t kasutada.

Tehnika on nüüdseks nii palju arenenud, et lisaks kõnepartneri kuulmisele, saad sa teda ka näha arvutiekraani või nutitelefoni ja interneti vahendusel. See tehnoloogia on võimaldanud inimestel ka koosolekuid pidada ehk ühes kõnes võib osaleda mitu isikut.

Ka sellistel liikuva pildiga kõnedel kehtivad etiketireeglid [7]:

  • Lülita mikrofon välja, kui sa ei räägi. Võib-olla sinu asjatu taustamüra võib kõnelejat ja teisi segada.
  • Saabu videokonverentsiks õigeks ajaks
  • Kontrolli, et videokonverentsiseadmed (nutitelefon, arvuti, internet, kaamera, kõlarid) on töökorras.
  • Kuna vastaspooled näevad sind, riietu kombekohaselt ja vastavalt olukorrale.
  • Vaata, et sinu taust oleks korralik.
  • Kontrolli, et sind ikka nähakse hästi - valgustus ei oleks seljatagant ega jätaks mustaks kontuuriks. 
  • Vaata kaamerasse kui räägid justkui suhtleksid inimesega näost näkku.
  • Ole tähelepanelik. Ära surfa samal ajal internetis, kuigi see on ahvatlev ja rööprähklemist soodustav tehnoloogia.


Viidatud allikad

[1] https://www.uspto.gov/sites/default/files/documents/Inventing%20in%20America%20Press%20Release.pdf

[2] https://www.mentalfloss.com/article/655267/shark-av1010ae-iq-robot-vacuum-sale-amazon?utm_content=infinitescroll1

[3] https://gizmodo.com/the-1950s-guide-to-proper-telephone-etiquette-1828386485

[4] https://mymodernmet.com/vintage-telephone-etiquette-guide/

[5] https://etiquipedia.blogspot.com/2016/04/1920s-phone-etiquette-and-use.html

[6] https://etiquipedia.blogspot.com/2014/04/in-quest-of-telephone-manners-for.html

[7] https://resources.owllabs.com/blog/video-conferencing-etiquette

Kommentaarid

Populaarsed postitused