Autoriõiguse reform
Lugesin Rootsi Piraadipartei liikmete Rick Falkvinge ja Christian Engströmi raamatut The Case for Copyright Reform [1]. Nõustun nende vaadetega nagu nt õigus olla anonüümne, tsensuur ei ole hea, vaba mitte-äriline jagamine.
Üks asi, millega oleks mul "kana kitkuda" on DRM-iga - Digitaalõiguste haldamisega (inglise keeles digital rights management). Nimelt ma saan mõneti aru küll - digitaalteoste autoreid kaitsev keskkond, kus autor saab teenuskeskkonna klientidelt teoste mängimistest (PlayStation, Steam), lugemistest (eBooks), filmide vaatamistest (Netflix, Apple TV), kuulamistest (Spotify, Deezer) nutsu (loe: tasu). Ideoloogiliselt on kõik õige - autor peakski saama tasu vastavalt "digitaal-kapsaks" loetud raamatute eest; arvutimängu loojad (peamiselt firmad) "lõpubosside taplustega" mängude mängimiste eest jne.
Mind pani mõtlema kunagine uudis filmistaar Bruce Willisest, kes pidavat Apple-i kohtusse kaebama, kuna ei saanud oma iTunes-is vedelevat laia muusikakollektsiooni lastele pärandada [2]. Jutt oli muidugi võlts, aga ikkagi - pani mõtlema tõik, et kuidas jagada/pärandada muusikat samamoodi nagu vinüülplaadi, CD, kassetiga vms. Tänapäeval on kõik soetud kasutajakonto ja igakuise liikmemaksuga. Kui sured, siis sureb sinuga liikmelisus keskkonnas ja sealhulgas kõik sinu kuulatu ning loetu - lapsed ja lapselapsed võivad ainult arvata, mis muusika või juturaamat sulle kunagi võis meeldida.
Teise nurgapealt on probleemiks ka autorite alatasustamine. Näiteks Spotify annab keskmiselt 0,003-0,005$ voogedastuse pealt [3]. Mõistan, et kui kuulsad artistid nagu The Weeknd, Justin Bieber, Ed Sheeran kuulatakse üle 77 miljoni korra kuus (see teeb umbes 231 000-385 000$ kuus) [4]. Aga kui uurida kuidas Eesti artistidel Spotify-s läheb, siis see paistab suhteliselt mannetu - enim kuulatud on artistilt 5Miinust poplugu Aluspükse - voogedastatud 2 454 345 korda 141 nädala jooksul [5]. See teeb ca 69 627 korda kuus kuulamist ehk 208,88 - 348,13€ kuus autorile tasu ühe loo eest. Maksudest rääkimata, albumi eest võiks isegi kuu palga kätte saada, aga tasu tuleb jagada bändi liikmete vahel. Eks mingi osa lähe ka produtsentidele ja mänedžerile. Võiks arvata, et vähem populaarsed artistid riputavad oma muusika rohkem moe pärast Spotify-sse, et oleks vähemalt kuskil kergesti kättesaadavas kohas kuulatav.
Midagi head ka DRM-i puhul. Tänu DRM- ja voogedastuskeskkondadele on piraatlus internetis vähenenud. [6] Eks põhjus ole ka mugavuses, hind on mõistlik ja tegemist on legaalse tarbimisega. Sisu luuakse meeletus koguses, konkurents on tõusnud (Netflix, HBO Max, Disney+, Amazon Prime jpt). Teenused on lahutasid meelt ja aitasid üle elada koroonakriisi [7].
[1] http://falkvinge.net/wp-content/uploads/large/The%20Case%20For%20Copyright%20Reform%20(2012)%20Engstrom-Falkvinge.pdf
[2] https://www.rollingstone.com/culture/culture-news/bruce-willis-did-not-sue-apple-over-his-itunes-library-186714/
[3] https://www.makeuseof.com/how-much-spotify-pay-per-stream/
[4] https://routenote.com/blog/most-streamed-artists-on-spotify/
[5] https://kworb.net/spotify/country/ee_weekly_totals.html
[6] https://www.world-today-news.com/film-and-music-piracy-on-the-decline-have-streaming-services-won/
[7] https://www.bbc.com/news/entertainment-arts-53637305
Kommentaarid
Postita kommentaar